La biserică n-am mai fost de mulți ani. Cu motiv sau fără, nu mai conteaza. Ce vreau să vă spun e că anul acesta am ajuns la Slujba de Înviere. Nu, nu am spus la biserică, am spus la Slujba de Înviere. Într-un complex sportiv sau ce-o fi fost ăla.
Altarul, cocoțat pe o scenă decorată cu flori și fix dedesubtul unui coș de baschet. Strana căntăreților (doi la număr) in stânga altarului și tot pe scena. Buchete de flori, două boxe și coșurile cu bunătăți aduse la sfințit, așezate cochet pe marginine. Doi băieței îmbrăcați în grabă în straie bisericești așteaptă cuminți începerea slujbei, programată la 22.30. O icoană așezată pe un piedestal (sau cum s-o numi), tronează la scarile scenei ambulante.
E frig, bate un vânt sâcâitor și ma simt stingher. Mă holbez cu toată seriozitatea de care sunt in stare la drapelul cu care e înfășurată de jur-imprejur scena. Roșu-galben-albastru.
Ce-oi fi căutând acolo? Nu prea seamănă cu nimic din amintirile mele. E semi-întuneric (grație celor cateva becuri chioare). Câțiva bărbați se agită in stânga și în dreapta. Văd ca au ecusoane pe care scrie ”organizator”. Poate organizatori de dezordine. La cateva măsuțe așezate strategic la distanță mică de scena se vând lumânări, cruciulițe, icoane. Încep să se adune credincioșii. Mă rog, creștinii, bisericoşii, făcătorii de cruci, închinăcioşii sau cum vreți să le spunem, întotdeauna am fost de parere că ”credincios” e un cuvânt cam…ciudat. Toți îmbrăcați frumos, negălagioşi. Majoritatea tineri, puțini trecuți de 50 de ani. In grupuri, în familie sau singuri. Fiecare cu cate o lumânare în mana si răbdători. Spun răbdători pentru ca e trecut de ora 23 si nu a început slujba. Se fac încă pregatirile. In boxe se aude o timida cântare . Nu stiu daca-i bisericească, nu mi-e cunoscută. Văd preotul pe scena, așezând, vorbind cu căntăreții, cu organizatorul , din când în când binecuvântând pe câte un aşteptător pe scara ce duce spre scena-altar. Se oprește muzica. In boxe bate un clopot viguros, urmat de sunet de toacă. E semn ca va începe slujba.Se strâng randurile in fata scenei. Imi dau seama abia acum ca e multă, parca prea multă lume.
Cântă ca si cum ar sluji in Catedrala Neamului. Ca si când Invierea ar depinde slujba asta. Cu microfonul intr-o mână si crucea in aceeași, cu cădelnița in cealaltă și urmat de cei doi copilași, străbate mulțimea și rostește Hristos a-Nviat tare si convingător. Nu, nu autoritar, convingător. Fața îi e luminată de un zâmbet nevăzut. Mă paste bănuiala că e ceva-n neregulă cu el. Unde e goana după pomeni, taxe de nuntă si gropi? Trebuie sa fie nou in branșă, gândesc. Imi apăr cu strășnicie de vântul enervant de energic si rece, intre două cruci şi-un Adevarat a-nviat, flacăra lumânării. Nu știu când am început sa cânt împreună cu ceilalți, dar știu ca mi-am auzit glasul. Nu știu nici când mi-au dat lacrimile, nici când am încetat să mai vad scena aia, cu coșul de baschet ridicol atârnat deasupra ei. N-am mai băgat de seama nici rateurile microfonului, nici vântul, nici frigul. M-am pierdut pentru cateva minute bune , in zecile de lumanari, de oameni, în glasurile celor care cantau, in seninatatea glasului acelor oameni.
Să fi trecut o ora? Mai mult? Mai puțin? Mai mult, probabil, preotul și-a început deja discursul ( știu ca are un nume acel moment in care se adreseaza celor care asista la slujbă dar nu mi-l amintesc acum). Vorbește clar, calm și pe un ton prietenos. Nu tună, nu fulgeră, nu s-a oprit nici vântul la cuvântarea lui, dar toți ochii sunt indreptați spre el și fiecare cuvânt e ca un balsam pentru sufletele prezente. Mulțumește celor prezenti, îi îmbărbătează, le plange dorul de casă şi-i binecuvântează. Vorbește pe limba lor, a celor plecați la mii de kilometri de casă și familie pentru un codru de pâine. Mulțumește primariei orasului pentru locație, multumeste celor care au făcut donații ca să poata cumpăra cele trebuincioase slujbei, îi invită la slujba de duminica viitoare, la biserică.
Imi promit în gând sa trec pragul acelei biserici și sa asist măcar la una din slujbele preotului Cristian ( cred ca așa il cheama, sper sa nu ma înșel). O să mă duc, cu siguranță, vreau să mă conving că acel sentiment de apropiere față de cele bisericești pe care l-am simtit nu a fost unul razlet, provocat de Lumina Invierii. Intreb insotitorul meu unde e biserica. Pe strada… îmi zice strada dar o uit instantaneu, intr-un garaj închiriat, a facut minuni cu spațiul ala, o să-ti placă, arată exact ca bisericile de acasă, cu tot ce- i trebuie. Părintele Cristian încearcă să obțină un spatiu mai mare sau un loc unde să construiască o bisericuță, dar… ai noștri nu au bani de dat, ai lor îl plimba de la an la an… .
Un garaj? Parcă m-am trezit un pic din beția mea spirituală. Vântul bate la fel de tare. Coșul de baschet e tot acolo si mulțimea a început să se împrăștie, fiecare pleacă parcă mai gârbovit decât venise. Să fie oare din cauza flăcării lumânării care o protejau cu aceeași îndârjire ca a mea? Preotul cânta încă, deși enoriașii s-au cam dus la casele lor de împrumut. I-o fi și lui dor de casă oare? Și el tot pentru un codru de pâine e aici sau n-a avut destule pile ca sa se instaleze intr-o parohie călduță în țară?
Încă îmi răsună in minte glasul lui. Azi am fost pe un teren de baschet, duminica viitoare mă duc intr-un garaj. Contează oare? Cred ca nu!
Hristos a înviat ! Ca sa încep cum se cuvine.
Slujba de Înviere se tine neapărat la biserică, asta nu se poate face acasă sau în altă locație decât dacă nu ai o biserică, din diverse motive. Și iată, din ce spui reiese că sună ciudat să se țină slujbele pe unde se poate, deci biserica are și ea, ca și construcție, rostul ei. Că adăpostește diverse necesare ținerii slujbelor, dar nu numai de-aia. Iar
Apoi, atunci când te duci la biserică probabil că observi, sau vezi, doar ceea ce ești dispus să vezi. Eu spre exemplu, deși nu mă duc des, mă simt bine acolo, pentru mine e un loc pozitiv. Iar preotul, pe care îl abordez tot numai de sărbători, nu îmi cere niciodată bani și dacă îi dau bine, dacă nu, nu / nu strigă nimeni după mine cu reproș. Tot așa, în 2013 am botezat un copil la o biserică măricică din București, iar tariful a fost la latitudinea mea / și am dat cât am avut și am fost dispusă, nu o sumă astronomică. Și apoi m-am mai dus pe acolo și nu părea nimeni supărat pe mine, ba din contră, era aceeași liniște și blândețe în vorba și în privirea preotului.
Ce vroiam să spun e că e posibil ca acolo unde ești, înțeleg că departe de România, poate nu primești mereu informația corectă. Sau poate că cei care o transmit văd și eu numai ceea ce doresc, sau nici măcar nu văd, dar discută din auzite. Eu știu oameni care nu au călcat pe la biserică de ani buni, dar sunt plini de …. impresii negative adunate, de exemplu, de pe bine-informatul Facebook. Le dă cu eroare, adică, dar ei nu știu și nici nu vor să verifice personal. În general, să nu verifici ceva ce re-transmiți a devenit o modă, indiferent de conținutul informației. Iar Biserica, adică instituția în sine din România, e atacată agresiv de ceva vreme, din interior dar și din afară. Aș putea să-mi și dau cu părerea de ce, dar nu e locul și nici nu vreau aici la tine. Totuși, chiar și așa, eu m-am bucurat să văd zilele astea mulți oameni de bun-simț, care nu păreau deloc cu creierii spălați și care s-au alăturat ritualurilor bisericești de sezon, ca să zic așa. Și a fost și foarte liniște, m-am mirat că n-au existat deloc băieți veseli, de garagață la slujbe, cum era de obicei. O fi bine, zic.
Scuze că am scris atât, îți doresc un Paște tihnit și cu liniște, cu sănătate și tot ce îți mai dorești.
Zici ca slujba de Înviere se tine neapărat la biserică. Atunci eu la ce am asistat? Bal mascat nu era, sigur. Preotul era ortodox, trimis din Romania sa pastoreasca, unde poate, inclusiv pe un teren sportiv si intr-un garaj, miile de suflete de romani veniti (de voie sau nevoie) aici. Cat despre preoti, in general, raman la parerea mea: isi aleg meseria nu pentru ca ii inghesuie credinta, ci pentru ca este o meserie banoasa. 90% din ei. Despre restul de 10% vestile razbat greu si doar ca sa fie folositi in scopuri care n-au legatura decat cu banii.. Biserica din Romania se ataca singura, crede-ma. Nu tre’ s-o atace nimeni. cat timp preotii (majoritatea) te lasa cu mortul in casa daca n-ai bani sa cumperi un loc de veci!
Paste fericit!
Am precizat în prima mea frază că numai în unele cazuri se face și în alte locuri. Adică dacă ai o biserică nu e normal să te duci la clădirea de la 50 m distanță de ea, să faci acolo slujba. Dacă nu ai biserică, te adaptezi, firește. Oricum eu nu luam apărarea nimănui, nu știu nici care e procentul de buni/ răi, o fi stat cineva să facă un recensământ și cu contest.
Pe de altă parte, locurile de veci se dau de la primărie de obicei, mai rar găsești cimitire parohiale unde să mai fie un loc liber. Deci în principiu ori îți iei loc de veci dinainte, ceea ce e mai dificil, ori te duci la primărie și îți dă loc de veci de acolo, desigur la mare distanță de oraș, că e full peste tot și din punctul ăsta de vedere. În niciun caz nu te bazezi să îți dea popa loc de veci, că nu are nicio legătură cu el situația asta. Cel puțin așa știu eu, care din fericire nu o să trec prin faza asta pentru că s-au ocupat alții înaintea mea, din timpul vieții, să asigure… spatele familiei. Adică mai ține și de om, până la urmă, zic.
Good point! Tine de om. 🙂
Hristos a înviat! Paște fericit și benefic!
Adevărat a-nviat! Paște fericit , Petru!